Olen hyvin yllättynyt, kuinka julkisenliikenteen maksujärjestelmä toimii Tukholmassa. Suomessa julkinen toimii samalla periaatteella, mutta maksuportit puuttuvat kokonaan julkikuvasta. Ymmärrän, miksi se ei toimisi juuri nyt Suomen juna- ja metroliikenteessä nykyisen rakenteen takia, mutta voidaanko sitä muuttaa paremmaksi systeemiksi kehittämällä nykyistä vai kopioida ruotsinsysteemi. Onko nykyinen järjestelmä parempi vai huonompi Suomen kannalta?
Monia kysymyksiä on vastaamatta, mutta tosiasioita on se, kuinka monet suurkaupungit ovat ottaneet tämän yksikertaisen lippu - portti ja maksanut - maksamatta vyöhyke järjestelmän käyttöönsä. Paljaalla silmällä nähtävissä olevaa yhteikuntalogiikan kauneutta.
Älytekniikka ja automatisointi ovat tulleet helpottamaan ja nopeuttamaan suurkaupunkien kulkemismahdollisuuksia. Joka vuosikymmen on oltava nopeampi, kätevämpi ja halvempi joukkoliikennetapa. Siksi Suomen on oltava avoin uudelle tekniikalle ja poimia käyttöönsä tavat, jotka helpottavat matkaliikenteen sujuvuutta.
Tulevaisuudessa teiden yhteinen kommunikaatio ei ole niin kaukaa haettua. Tekniikkaa löytyy, joten on vain ajan kysymys milloin joku tekee tästä verkostosta realiteettia.
Janne Mörttinen Inlinu14A6
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti