keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Matkani Viking Linen terminaalista Persontrafik-messuille 28.10.2014.

Aloitin matkani Tukholman Persontrafik-messuille muusta opintoryhmästä poikkeavalla aikataululla sekä reitillä. Saavuin Tukholmaan tiistaina 28.10. Viking Linen Gabriella-aluksella klo 10.00 paikallista aikaa. Laiva saapui Tegelvikshamnin terminaaliin aikataulussaan huolimatta yöllisistä vaikeista sääolosuhteista, kovasta tuulesta sekä aallokosta. Poistuin laivasta hivenen keinuvissa tunnelmissa suoraan laivaterminaalin Info-pisteeseen. Tässä vaiheessa tiesin matkakohteeni olevan Älvsjö station, jonka olin löytänyt messusivuston (www.persontrafik.se) yhteystiedot osiosta. Tältä asemalta olisi vain noin 400 metrin kävelymatka Stockholmsmässan-rakennukseen.


Terminaalin Info-pisteessä kysyin nuorelta reippaalta herralta: ”God morgon! Hur kan jag åka till Älvsjö station på det lättaste sätt. Och hurdana biljetter ska jag behöva?” Reipas asiakas- palvelija ryhtyi hyvin reippaalla ruotsinkielellä vastaamaan ja jouduin tässä kohtaa ottamaan keskusteluumme elementtejä myös englanninkielellä. Laivalta mukaan ottamaani Tukhol-man karttaan sain selvät reittiohjeet, ensin kävellen satamasta Folkungagatania pitkin aina kadun loppuun asti, muutamat rappuset alas ja puistikon läpi juna-asemalle: Stockholm Södra station.  


Junat kuulemani mukaan liikennöivät hyvin tiheällä vuorovälillä muistaakseni noin 8 minuutin välein. Minun tulisi nousta junaan, joka kulkee kohti etelää, mahdollisina määränpäinään Södertälje, Gnesta tai Nynäshamn. Matkalla olisi vain yksi pysähdys Årstabergissä ennen määränpäätäni Älvsjöstationia.




Lippuasiakin hoitui kätevästi, sillä sain terminaalista samantien ostettua junaliput sekä meno- että paluumatkalle. Junalippua näytettäisiin juna-aseman portilla automaattiselle lukijalle, joka aukeaa sikäli kun vain osaa lipun oikeinpäin lipunlukijaan asettaa.   





Kävely Folkkungagatania pitkin sujui joutuisasti, olihan matkan varrella jos jonkinmoista ihmettelyn aihetta, houkuttelevia näyteikkunoita, ihania kahviloita ja ravintoloita sekä tietysti mielenkiintoisia liikenteellisiä ratkaisuja. Esimerkiksi pyöräilijöille varatut kaistat olivat erittäin hyvin merkittyjä ja osittain jopa aidoin rajattuja. Oli vuokrattavia polkupyöriä eli CityBike-pyörärivistöjä  (www.stockholmcitybikes.se), oli tiedotteita Slussen-projektin aiheuttamista poikkeavista bussiliikennejärjestelyistä sekä tietysti paljon sitä itseään eli liikennettä.



Kun lopulta pääsin ensimmäiseen välietappiini; Stockholm Södra station, kohtasin tilanteen, jossa tavanomaiset etelään menevien junien laituriraiteet 3 ja 4 olivat suljettuina ratatöistä johtuen ja minun tuli suunnata kohti raiteiden 1 ja 2 laituria. Laiturialueelle päästyäni näin kiinteän asemaopasteen, joka osoitti kohti etelää. Vaikka en nähnyt yhdelläkään junalla terminaalivirkailijan mainitsemia määränpääasemia, päätin reippaasti nousta seuraavaan junaan, joka oli menossa kohti etelää määränpäänään Västerhaninge. Toki minua lohdutti raidenäytössä lisätietorivi: via Älvsjö. Tässä kohtaa panin merkille, että Ruotsissa junien lähtöaika ilmoitetaan ns. countdown-laskennalla, jossa ilmoitetaan odotusminuutit seuraavaan lähtöön poiketen suomalaisesta lähtöaikatiedottamisesta.




Junamatka sujui joutuisasti, yksi välipysäkki ja perillä Älvsjöstatio-
nissa noin 6 minuutissa. Asemalaiturilta nousin rappuset ylös asematasanteelle, kävelin aseman portista ulos ja vasemmalle opasteiden mukaisesti kohti Stockholmsmässan-rakennusta ja Persontrafik-messuja sekä muita opintoryhmäläisiäni.  
  
  





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti