Yksittäisiä matkoja kertyi niin monta, että uskoisin 72 tunnin lippujemme maksaneen itsensä takaisin useaan kertaan.
Käyttämiämme matkalippuja sekä pysäköintiautomaatti matkan varrelta. |
Käytimme kaikkia joukkoliikennevälineitä ja oma ryhmänikin reissasi lähes joka puolella Tukholmaa.
Kuvassa käyttämämme metro- ja raitiovaunulinjat sekä muutama yksittäinen pysähdyspaikka kartalta. |
Ensimmäinen itseäni hämmentänyt asia oli joukkoliikenteellä kulkemisen helppous.
Kesällä saamani kokemus Lontoon metrosta auttoi ymmärtämään karttoja ja aikatauluja.
Vaikka eihän Tukholmassa mitään aikatauluja tietenkään tarvittu, 15min oli pisin aika raiteilla kulkevien liikennemuotojen odottelua ja 30min odottelua vaadittiin viimeisenä päivänä bussin saapumiseen.
Toinen huomioni koski matkalippujen tarkastamista.
Suuret ihmisvirrat kulkivat raideliikenteessä porttien kautta niin, ettei matkustettaessa tarvinut matkalippua muuten kuin terminaaleissa ennen siirtymistä laitureille.
Poikkeuksen teki raitiovaunut, joissa sisällä kulki lipunmyyjä/-tarkastaja matkan aikana.
Raitiovaunukuvaa sekä Tukholman katukuvan pysäköinninvalvojat. |
Sattumalta näin myös tilanteen, jossa metrolla matkustanut perhe jäi kiinni liputta matkustamisesta. Toisin kuin Suomessa, sakon kirjoituksen jälkeen perhe sai jatkaa matkaa määränpäähänsä ja vain tarkastajat nousivat seuraavalla pysäkillä pois.
Kuvassa viimeinen tutustumiskohteemme ekologinen kaupunginosa Hammarby Sjöstad, sen infopiste Glashuset sekä hieno vastapäätä oleva lasinen kappeli. |
t |
Trafik- och stadsplaneringkontor, presentaatio Tukholman liikennesuunnittelusta |
Vierailukohde Trafik- och stadsplaneringkontor, bussireitin sunnittelua Hammarby Sjöstadista Viking Linen terminaaliin sekä raitiovaunupysäkin ilmettä. |
Kaikki sujui mielestäni loistavasti.
Sain itse tankattua ruotsin kieltä, kiinnostuin entistä enemmän alamme älyliikenteellisistä mahdollisuuksista sekä tutustuin paremmin luokkaamme.
Oma tuntumani on, että meillä on aivan mahtava porukka kasassa, joten kiitos koko ekskursioporukalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti