perjantai 14. marraskuuta 2014

Mahtava ekskursioelämys Tuhkolmassa

Lähtöportti Helsinki-Vantaalla
Maanantaiaamuna kello 6.20 saavuin Riihimäen asemarakennukseen ja siellä odottikin muu ryhmä innokkaana ja valmiina lähtöön. Junalla lähdettiin liikkeelle ja ensimmäinen vaihtomme oli Tikkurilassa jossa siirryimme Helsinki-Vantaalle vievään linja-autoon. Päästyämme lentokentälle, keräsimme kasaan myös muilla kyydeillä saapuneet luokkatoverit ja samalla teimme jokainen lähtöselvityksen itsepalveluautomaateissa. Saatuamme liput siirryimme omaa tahtia turvatarkastuksen läpi lähtöportille kunkin tehtyä omat asiointinsa lentokentän puodeissa. Lento oli hieman myöhässä mutta lopulta päästiin mukavasti matkaan.

Metrotunnelin lippuportit Tukholmassa
Tunnin lennon jälkeen siirtymä lentokoneesta terminaalin ulkopuolelle sujui yllättävän nopeasti joten pääsimme taittamaan matkaa aikataulusta edellä. Jaoimme joukkoliikenteen 72 tunnin matkaliput kaikille jotka mahdollistivat helpon kulkemisen ympäri Tukholmaa. Matkanteko lentokentältä aloitettiin linja-autolla josta vaihdoimme nopealla siirtymisellä junaan joka vei meidät Tukholman T-Centraleniin. Vastaava reittiryhmä johdatti meidät libanonilaisen ravintolan kautta majapaikkaamme Best Hostel Cityyn ja sieltä edelleen tunnelbanalla Slussenille jossa tapasimme yhteistyökoulun opiskelijoita. Tervehtimisen jälkeen oli vuorossa Slussenilla kaupungin toimistolla mielenkiintoinen esitelmä Slussenin menneestä, nykyisestä ja tulevaisuuden tilasta. Tulevaisuuden muutokset ovat melko massiiviset joten mahtavaa nähdä miltä Slussenilla näyttää muutaman vuoden päästä. Esityksen jälkeen jakauduimme pienempiin ryhmiin ja saimme omaan ryhmäämme yhteistyöopiskelijan joka kertoi omasta taustastaan sekä antoi vinkkejä kaupungin nähtävyyksien ja ruokapaikkojen suhteen. Tapaamisen jälkeen saimme loppuillan vapaaksi joten oli reilusti aikaa tutustua Tukholmaan ja saamamme vinkkeihin ihan käytännössä.

Nästa Slussen
Tiistaina saimme nukkua hyvin rankan matkapäivän jälkeen ja lähdimme vasta kymmeneltä eteenpäin majapaikastamme. Siirrymme joukkoliikennemessuille metron ja junan avulla. Päivä oli varattu kokonaan messuja varten joten ei ollut pelkoa että aika loppuisi kesken. Hajauduimme taas kukin omiin porukoihimme ja katosimme messuhalliin. Aloitimme kierroksen linja-autopuolelta jossa oli näytillä toistakymmentä linja-autoa. Kiertelimme ne läpi ja analysoimme jokaisen bussin sopivuuden joukkoliikenteeseen ja muutenkin käytännöllisyyden ja mukavuuden. Ruotsalainen messukulttuuri oudoksutti aluksi mutta kun saimme ilmaisen aterian nenän eteen, alkoi kulttuuria ymmärtää.

Syötyämme oli vuorossa kojujen kiertely joissa oli esillä lippu- ja seurantajärjestelmiä sekä muita informaatio- ja helppokäyttöisyysjärjestelmiä. Saimme tietää enemmän ja vähemmän uutta ulkoimaisilta esittelijöiltä mutta lopulta törmäsimme myös suomalaiseen esittelijään jolta olikin mahdollista kysyä tarkkojakin kysymyksiä. Kyseessä oli Init-niminen yritys Saksasta jota meille esitteli Jussi Laakso. Heidän yrityksensä tuottaa kaikennäköisiä tietotekniikan palveluita ja laitteistoa liikenteen käyttöön. Konkreettisessa esittelyssä oli Turun joukkoliikenteeseen tehty laitteisto- ja käyttöjärjestelmäpäivitys jossa uusiin busseihin oli asennettu heidän laitteensa. Laitteet mahdollistivat laajemman liikennöintialueen ja täsmällisemmät liikennöintiajat sekä monipuolisemmat lippupalvelut. Pienen kierroksen jälkeen päätimme lähteä taas tutustumaan Tukholman keskustaan sillä saimme jälleen illan vapaaksi.

Tukholman tekniikkakonttori
Keskiviikkoaamuna lähdimme aikaisin puoli yhdeksältä kohti Tukholman tekniikankonttorille jossa meille kerrottiin Tukholman nykyisestä ja tulevasta liikennesuunnittelusta ja maankäytöstä. Mielenkiintoisen esityksen jälkeen saimme käydä kukin haluamassaan ruokapaikassa aterioimassa ennen siirtymistä GlashusEttiin, Hammarby Sjöstadiin. Esittelija kertoi kaupunginosan tulevaisuudesta ja veden hyödyntämisestä joka johtaa kaupunkia ekologisemmaksi.

Laivalle pääsimme linja-autokyydillä ja koska olimme ajoissa laivassa, pääsimme nopeasti meille varattuun konferenssitilaan purkamaan ekskursiotamme sanoin ja kuvin. Samalla meille kävi esittäytymässä myös Suomen Tilausajokuljettajat jotka kertoivat näkemyksensä kaupunkisuunnittelun hankaluuksista linja-auton ratin takaa. Saimme nähdä konkreettisia kohtia jotka muita liikenteenkäyttäjiä palvellessaan vaikeuttaa linja-autojen kulkemista kaupungissa.

Ekskursion viimeinen etappi odotti torstaiaamuna kun lähdimme raitiovaunulla Katajanokan satamasta kohti rautatieasemaa. Täyteen lastattun raitiovaunun takaoven hajottua sai hieman jännittää pääseekö takaosasta raivattua tiensä ihmisjoukon läpi toiselle ovelle pysäkin kohdalla mutta kaikki meni lopulta hyvin. Rautatieasemalla kohtasimme taas seuraavan vaikeuden kun opettajamme Rami ei tahtonut saada junalippuja ryhmällemme jolloin kotiinpaluu venähti melkein tunnilla. Lopulta pääsimme reissusta väsyneinä jatkamaan matkaa kohti Riihimäkeä.

Ekskursio oli erittäin positiivinen ja mielenkiintoinen kokemus joka lisäsi näkökulmiani liikennettä kohtaan ja sain Tuhkolman liikenteestä vertailukohteen muiden kaupunkien vastaaviin. Ekskursiolla myös
tutustui entistä paremmin luokkatovereihin ja opettajiin joita haluankin kiittää onnistuneesta matkasta!