|
Lähtöportti Helsinki-Vantaalla |
Maanantaiaamuna kello 6.20 saavuin Riihimäen
asemarakennukseen ja siellä odottikin muu ryhmä innokkaana ja valmiina lähtöön.
Junalla lähdettiin liikkeelle ja ensimmäinen vaihtomme oli Tikkurilassa jossa
siirryimme Helsinki-Vantaalle vievään linja-autoon. Päästyämme lentokentälle, keräsimme
kasaan myös muilla kyydeillä saapuneet luokkatoverit ja samalla teimme jokainen
lähtöselvityksen itsepalveluautomaateissa. Saatuamme liput siirryimme omaa tahtia
turvatarkastuksen läpi lähtöportille kunkin tehtyä omat asiointinsa lentokentän
puodeissa. Lento oli hieman myöhässä mutta lopulta päästiin mukavasti matkaan.
|
Metrotunnelin lippuportit Tukholmassa |
Tunnin lennon jälkeen siirtymä lentokoneesta terminaalin
ulkopuolelle sujui yllättävän nopeasti joten pääsimme taittamaan matkaa
aikataulusta edellä. Jaoimme joukkoliikenteen 72 tunnin matkaliput kaikille
jotka mahdollistivat helpon kulkemisen ympäri Tukholmaa. Matkanteko
lentokentältä aloitettiin linja-autolla josta vaihdoimme nopealla siirtymisellä
junaan joka vei meidät Tukholman T-Centraleniin. Vastaava reittiryhmä johdatti
meidät libanonilaisen ravintolan kautta majapaikkaamme Best Hostel Cityyn ja
sieltä edelleen tunnelbanalla Slussenille jossa tapasimme yhteistyökoulun
opiskelijoita. Tervehtimisen jälkeen oli vuorossa Slussenilla kaupungin
toimistolla mielenkiintoinen esitelmä Slussenin menneestä, nykyisestä ja
tulevaisuuden tilasta. Tulevaisuuden muutokset ovat melko massiiviset joten
mahtavaa nähdä miltä Slussenilla näyttää muutaman vuoden päästä. Esityksen
jälkeen jakauduimme pienempiin ryhmiin ja saimme omaan ryhmäämme
yhteistyöopiskelijan joka kertoi omasta taustastaan sekä antoi vinkkejä
kaupungin nähtävyyksien ja ruokapaikkojen suhteen. Tapaamisen jälkeen saimme loppuillan
vapaaksi joten oli reilusti aikaa tutustua Tukholmaan ja saamamme vinkkeihin
ihan käytännössä.
|
Nästa Slussen |
Tiistaina saimme nukkua hyvin rankan matkapäivän jälkeen ja
lähdimme vasta kymmeneltä eteenpäin majapaikastamme. Siirrymme joukkoliikennemessuille metron ja junan avulla. Päivä oli varattu kokonaan messuja varten joten ei ollut pelkoa että aika loppuisi kesken. Hajauduimme taas kukin omiin porukoihimme ja katosimme messuhalliin. Aloitimme kierroksen linja-autopuolelta jossa oli näytillä toistakymmentä linja-autoa. Kiertelimme ne läpi ja analysoimme jokaisen bussin sopivuuden joukkoliikenteeseen ja muutenkin käytännöllisyyden ja mukavuuden. Ruotsalainen messukulttuuri oudoksutti aluksi mutta kun saimme ilmaisen aterian nenän eteen, alkoi kulttuuria ymmärtää.
Syötyämme oli vuorossa kojujen kiertely joissa oli esillä lippu- ja seurantajärjestelmiä sekä muita informaatio- ja helppokäyttöisyysjärjestelmiä. Saimme tietää enemmän ja vähemmän uutta ulkoimaisilta esittelijöiltä mutta lopulta törmäsimme myös suomalaiseen esittelijään jolta olikin mahdollista kysyä tarkkojakin kysymyksiä. Kyseessä oli Init-niminen yritys Saksasta jota meille esitteli Jussi Laakso. Heidän yrityksensä tuottaa kaikennäköisiä tietotekniikan palveluita ja laitteistoa liikenteen käyttöön. Konkreettisessa esittelyssä oli Turun joukkoliikenteeseen tehty laitteisto- ja käyttöjärjestelmäpäivitys jossa uusiin busseihin oli asennettu heidän laitteensa. Laitteet mahdollistivat laajemman liikennöintialueen ja täsmällisemmät liikennöintiajat sekä monipuolisemmat lippupalvelut. Pienen kierroksen jälkeen päätimme lähteä taas tutustumaan Tukholman keskustaan sillä saimme jälleen illan vapaaksi.
|
Tukholman tekniikkakonttori |
Keskiviikkoaamuna lähdimme aikaisin puoli yhdeksältä kohti Tukholman tekniikankonttorille jossa meille kerrottiin Tukholman nykyisestä ja tulevasta liikennesuunnittelusta ja maankäytöstä. Mielenkiintoisen esityksen jälkeen saimme käydä kukin haluamassaan ruokapaikassa aterioimassa ennen siirtymistä GlashusEttiin, Hammarby Sjöstadiin. Esittelija kertoi kaupunginosan tulevaisuudesta ja veden hyödyntämisestä joka johtaa kaupunkia ekologisemmaksi.
Laivalle pääsimme linja-autokyydillä ja koska olimme ajoissa laivassa, pääsimme nopeasti meille varattuun konferenssitilaan purkamaan ekskursiotamme sanoin ja kuvin. Samalla meille kävi esittäytymässä myös Suomen Tilausajokuljettajat jotka kertoivat näkemyksensä kaupunkisuunnittelun hankaluuksista linja-auton ratin takaa. Saimme nähdä konkreettisia kohtia jotka muita liikenteenkäyttäjiä palvellessaan vaikeuttaa linja-autojen kulkemista kaupungissa.
Ekskursion viimeinen etappi odotti torstaiaamuna kun lähdimme raitiovaunulla Katajanokan satamasta kohti rautatieasemaa. Täyteen lastattun raitiovaunun takaoven hajottua sai hieman jännittää pääseekö takaosasta raivattua tiensä ihmisjoukon läpi toiselle ovelle pysäkin kohdalla mutta kaikki meni lopulta hyvin. Rautatieasemalla kohtasimme taas seuraavan vaikeuden kun opettajamme Rami ei tahtonut saada junalippuja ryhmällemme jolloin kotiinpaluu venähti melkein tunnilla. Lopulta pääsimme reissusta väsyneinä jatkamaan matkaa kohti Riihimäkeä.
Ekskursio oli erittäin positiivinen ja mielenkiintoinen kokemus joka lisäsi näkökulmiani liikennettä kohtaan ja sain Tuhkolman liikenteestä vertailukohteen muiden kaupunkien vastaaviin. Ekskursiolla myös
tutustui entistä paremmin luokkatovereihin ja opettajiin joita haluankin kiittää onnistuneesta matkasta!
Karri Karjalainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti