sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Uusia kokemuksia

Norwegianin Boeing 737-800
Reissumme Tukholmaan alkoi maanantaiaamuna 27. lokakuuta, jolloin tapasimme ryhmämme kanssa Riihimäen rautatieasemalla kello 6.30. Tulin jo edellisenä päivänä Hyvinkäältä Riihimäelle, jossa yövyimme koulukaverimme asunnolla.

Tunnelma näin matkan alkaessa oli innostunut ja itse odotinkin jo tulevaa lentomatkaa Helsingistä Tukholmaan, sillä jo pienestä pitäen lentokoneet ja lentäminen ovat olleet lähellä sydäntäni. Lentomme DY4282 pääsi lähtemään aavistuksen verran myöhässä, mutta aika otettiin hyvin kiinni lentomatkan aikana ja laskeuduimmekin Tukholman Arlandan lentokentälle lähes ajallaan.

Lentokentältä matkamme jatkui kohti Tukholman keskustaa ja se sujuikin nopeasti sekä vaivatta. Seuraavaksi suunnistimme lounaspaikkaan syömään, sillä aamupalasta oli kulunut jo jokunen tunti.

Uudistetun Slussenin pienoismalli
Maanantaipäivällä ohjelmassa oli Slusseniin tutustuminen. Saimme kattavan esitelmän Slussenin uudistamishankkeesta ruotsin kielellä ja pääsimme tutustumaan muun muassa pienoismalliin, joka oli erittäin yksityiskohtainen ja näyttävä. Slussen-hanke vaikuttaa kaikin puolin erittäin mielenkiintoiselta, sillä onhan kyseessä valtava urakka. Muutos tulee olemaan huikea verrattuna nykyiseen, sekavaan ja ei ehkä niin silmiä hivelevään Slussenin eritasoliittymään.

Päivän päätteeksi lähdimme pienryhmissä tutustumaan Tukholman joukkoliikenteeseen ja kuvailemaan mielenkiintoisia asioita liikenteestä. Pitihän meidän myös tietysti käydä piipahtamassa historiallisella Globenilla.











Persontrafik-messut
Tiistaina osallistuimme Persontrafik-messuille, jossa saimme nähdä erilaisia moderneja kulkuneuvoja sekä uusimpia älyliikenteen keksintöjä. Messuilla oli esillä monia erilaisia linja-autoja, jotka hyödyntävät tulevaisuuden energiamuotoja. Esimerkiksi Volvo esitteli messuilla uuden sähkölla kulkevan linja-auton, Volvo 7900 Laddhybridin, jota ladataan aina jokaisella pysäkillä muutaman sekuntin ajan.

Kävimme kaverini Samin kanssa katsomassa suomalaisen yrityksen, Kiitokori Oy:n, antia. Heillä oli messuilla esiteltävänä ns. päiväkotibussi. Yrityksen suomalainen edustaja kertoi meille mielellään lisää heidän yrityksestään ja toimintatavoistaan. Otimme esitteet mukaan ja mielenkiintoisen keskustelun jälkeen jatkoimme messualueella kiertelemistä.

Messut olivat omasta mielestäni positiivinen yllätys. Tunnelma oli lämmin ja messukulttuuri erilainen kuin Suomessa, pitää ehdottomasti harkita tänne tulemista tulevinakin vuosina.

Näkymä messualueelta



















Suomalaisen Kiitokori Oy:n päiväkotibussi
Keskiviikko oli viimeinen päivämme Tukholmassa. Aamulla lähdimme pienryhmämme johdolla kohti Tukholman kaupunki- ja liikennesuunniteluvirastoa. Siellä saimme tutustua muun muassa kaupungin toteuttamiin liikennesuunniteluhankkeisiin, joista voimme ottaa paljon oppia. Tukholman alueella liikkuminen on todella helppoa ja jo pelkästään metrolla pääsee liikkumaan paikasta toiseen sujuvasti. Olen nähnyt monien suurkaupunkien joukkoliikenneverkostoja ja täytyy sanoa, että Tukholma on siinä asiassa erittäin korkealla tasolla.

Myöhemmin jatkoimme matkaa GlasHusettiin, jossa meille esiteltiin Hammarby Sjöstadia. Kyseessä on kaupunginosa, jossa on otettu erinomaisesti huomioon kestävän kehityksen edellyttämät keinot ja ekologinen ajattelutapa. Silmiin pisti myös liikennesuunnitelu, jossa joukkoliikenne kulkee erikseen omalla kaistallaan keskellä ja pyöräilijöille on oma, tilava kaista reunoilla.

Hammarby Sjöstad













Tämän jälkeen matkamme alkoikin jo häämöttämään loppuaan ja seuraavaksi otimme suunnan kohti Viking Linen satamaa. 72-tunnin lippu oli erittäin hyvä ostos, sillä sitä tuli käytettyä reissun aikana koko rahan edestä niin metrossa, linja-autossa, junassa kuin raitiovaunussakin.

Reissu oli mahtava kokemus ja haluankin kiittää opettajia, luokkalaisiani ja koko koulua sen mahdollistamisesta. Meillä oli mukana loistava porukka ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, kiitos!


- Rico Tammisto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti