keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Reittikertomus Best Hostel City - Trafik- och stadplaneringskontor - GlashusEtt

Pyöräparkki Kungsgatanilla
Lähdimme ryhmässä Best Hostel Cityn ulko-oven edestä kellon näyttäessä puoli yhdeksää. Suuntasimme ovelta katsottuna vasemmalle ja heti perään oikealle Tunnelgatanille. Tunnelgatania kuljettiin lyhyen matkaa jolloin käännyimme reissulla erittäin tutuksi tulleen metrotunnelin sisäänkäynnin jälkeen vasemmalle Sveavägenille. Sveavägen on nelikaistainen autotie joten liikenteen melu kasvoi kertaheitolla. Tätäkin katua kuljettiin vain vähän matkaa, kahden korttelin jälkeen käännyttiinkin jo oikealle jolloin piti ylittää Sveavägen. Seuraavan kadun nimi on Kungsgatan se johdattikin meidät määränpäähämme johon oli matkaa noin kilometri Sveavägenin risteyksestä. Matkan varrella vasemmalla avautui torialue monine torimyyjineen sekä juuri ennen määränpäätä ylitimme Kungsbron sillan.

Trafik- och stadplaneringskontor
Ovella tapasimme jälleen SIFAn yhteistyöopiskelijamme joiden kanssa päästiin vaihtamaan kuulumiset niin eilispäivän joukkoliikennemessuista kuin niiden jälkeisestä vapaa-ajasta. Vierailumme Trafik- och stadplaneringskontorilla sisälsi kahden kaupungin työntekijän esitykset Tukholman liikenteestä ja liikennejärjestelyistä sekä tulevaisuuden projekteista. Mielenkiintoisen puolitoistatuntisen jälkeen oli tarjolla pullakahvit jotka nautittuamme kiersimme käytävillä selailemassa erilaisia kaavakuvia sekä mallinuksia Tukholman eri alueiden tulevaisuuden maankäytöstä. Hyvästeltyämme SIFAn opiskelijat saimme lähteä syömään kukin ryhmä omille teilleen.

Näkymät Kungsbro-sillalta

Pieni ryhmämme suuntasi metroon ja summittaisesti päädyimme Skanstullin asemalle josta noustiin kaupunkitasol-
Sähköauton latauspiste
le. Monista ruokapaikoista kohteeksemme valikoitui McDonalds. Uudeksi kokoontumispaikaksemme sovittiin Gullmarsplanin asema joten hyppäsimme aterioinnin jälkeen jälleen metroon ja ajoimme muiden luokse.

Kun koko luokka oli jälleen kasassa, siirryimme raitiovaunuun joka vei meidät suoraan seuraavaan kohteeseemme GlashusEttiin. Poistuimme Sickla Kaj-nimisellä, hienolla lasitetulla katoksella suojatulla pysäkillä. Ylitimme tien ja noin sadan metrin kävelyn jälkeen olimme perillä, jopa vartin etuajassa. Hienon lasisen rakennuksen vieressä kulki asuinalueen läpi pieni joki joka oli kuitenkin tyhjennetty talvea varten joten näimme vain harmaan betonikourun. Päästyämme sisään rakennukseen, saimme kuulla ekokaupunginosa Hammarbyn nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.
Sickla Kaj

















Elina Lämsä, Joni Kilpinen, Sami Suninen, Rico Tammisto, Matias Härme, Karri Karjalainen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti